ТЕХНОЛОГІЇ

Камерафони – смартфони з потужною камерою. Однак для того, щоб конкурувати на сучасному ринку, треба пропонувати продукцiю, яка за своїми характеристиками переважає прилади iнших фiрм.
Історія із залученням величезних інвестицій для Харківського авіазаводу від американської компанії отримала несподіване продовження.

Картину "Спаситель світу" пензля да Вінчі продали за майже півмільярда доларів. І це — рекорд

07.12.2017 14:17
Картину "Спаситель світу" пензля да Вінчі продали за майже півмільярда доларів. І це — рекорд
Нині весь світ обговорює сенсацію у сфері мистецтва та торгів. На аукціоні Christie's у Нью-Йорку невідомий покупець виклав за шедевр епохи Відродження неймовірну суму -- 450,3 млн доларів, пише газета "Експрес".
 
Торги відбувались напружено, подекуди було чути приголомшені вигуки присутніх, оскільки ставки щоразу зростали на десятки мільйонів. Наприкінці аукціону співголова Christie’s Алекс Роттер, який телефоном спілкувався із анонімним покупцем, зафіксував два різкі підвищення ставок. Фінальна пропозиція становила 400 мільйонів доларів, однак разом із виплатами аукціонному дому, власник "Спасителя світу" викладе з гаманця $450 312 500.
 
Таким був фінал 11-річної історії, яку можна назвати детективною: сумніви, відкриття, експертизи й реставрація. Цю картину тривалий час вважали підробкою -- як і 20 інших копій "Спасителя світу", зроблених у різні історичні періоди. Але врешті на питання, чи справді шедевр належить пензлеві великого Леонардо, таки дали ствердну відповідь. Полотно, намальоване олійними фарбами в XVI столітті -- портрет Ісуса Христа. Картина створена у тих же темних тонах, що й Мона Ліза, художнім почерком генія -- непідробним!
 
На продаж "Спасителя світу" Леонардо да Вінчі виставив російський мільярдер та колекціонер Дмитро Риболовлєв. 
 
...Погляньмо на картину. Ми бачимо лик Христа Спасителя на темному тлі -- чистий і просвітлений, немовби сяючий зсередини. "І ми бачили і свідчимо, що Отець послав Сина Спасителем світу" -- зашифровані рядки послання з Євангелія у творі. Його блакитний одяг підкреслює не земне, а небесне походження. Каштанові кучері спадають на плечі. Син Божий пильно дивиться просто у вічі людям.
 
У лівій руці Ісус тримає кришталеву кулю. Права піднята для благословення. За словами професора Мартіна Кемпа з Оксфорда, "Спаситель буквально тримає на долоні благополуччя світу і його мешканців". При цьому геній Леонардо не домальовує Синові Божому німба, не оточує його янголами. Наче підкреслює, що уявляє Спасителя не божеством, а людиною. Така позиція була не просто незвичною, а й вкрай небезпечною в ті часи!
 
Розгляньмо кулю у руках Спасителя. Це -- символ влади, але й водночас -- модель самого світу. Прозора та чиста, проте якщо придивитись уважніше -- з крихітними цяточками всередині. Леонардо да Вінчі зобразив кулю з гірського кришталю, а в епоху Відродження було поширене повір'я, що цей мінерал має величезні магічні властивості: може зцілювати тіло й душу, дарувати надію та повертати віру тим, хто збився з дороги. 
 
Леонардо написав "Спасителя світу" в міланський період, наприкінці 1490-х років, за декілька років до створення "Джоконди". І за понад 500-річну історію цей шедевр вмістив у собі сотні загадок, над розгадуванням яких мистецтвознавцям доведеться ще довго ламати голови.  
 
Відомо, що "Спаситель світу" належав королеві Карлу I Англійському (1600 -- 1649). Запис про це міститься у реєстрі королівської колекції, складеному через рік після страти монарха. Але де перебувала картина в період з 1763-го по 1900 роки, стіни чиїх палаців чи будинків прикрашала? Відповіді немає. 
 
Знаємо хіба, що вже 1900 року це полотно придбав Френсіс Кук, однак у кого саме -- невідомо. Колекціонер вважав "Спасителя світу" твором живописця Бернардіно Луїні -- послідовника да Вінчі. Не дивно, що Кук нічого не запідозрив: на придбаній картині у Христа була густа борода, волосся -- рудуватого кольору. Ну не міг так творити  Леонардо! А того, що бороду й волосся просто домалювали на оригіналі картини да Вінчі, Кук навіть уявити не міг!
 
У 1958 році "Спасителя світу" продали на аукціоні лише за 45 фунтів стерлінгів -- це 60 доларів США згідно з цьогорічним курсом. Опісля картина знову зникла майже на півстоліття і з'явилася тільки в 2004 році, коли на аукціоні її придбав Роберт Саймон, шанувальник старого мистецтва. Чоловік захотів відреставрувати полотно, з цього й почалося найцікавіше...
 
Діана Дваєр-Модестіні, фахівчиня Інституту витончених мистецтв Нью-Йоркського університету, яка керувала реставрацією, знімала шар за шаром новіші нанесення на картину. І врешті побачила, яким був "Спаситель світу" спочатку. Жінка очам не повірила -- це почерк Леонардо, його неповторні мазки, олійна фарба кінця XVI століття!
 
Особливо її увагу привернуло пентименто -- у мистецькому світі так називають виправлення деталей картини. Діана уважно роздивлялась положення великого пальця правої руки Христа й розуміла: Леонардо спершу зображав його по-іншому, а потім підправляв на картині. І це не міг зробити хтось інший -- почерк генія надто своєрідний. А ще експерт звернула увагу на леонардівське сфумато -- особливий вид ретушування, який наче закутує деякі деталі в тінь, робить їх невиразними. Так, це його почерк!
 
Реставраторка виявила, що перші втручання в зображення датуються ще 1600-ми роками. За час існування картини оригінальний чорний фон був замінений зеленим, а пізніше -- брудно-коричневим. Перед продажем у 2005 році хтось покрив поверхню новим шаром лаку, клейким і нерівним, з грубим підфарбовуванням. Просто познущались над шедевром...
 
Після реставрації "Спаситель" проходив експертизу в декількох музеях Європи й США. Остаточний висновок зробили лондонські експерти, яких вважають найавторитетнішими у світі. Вони запевнили: це картина Леонардо да Вінчі.
 
Опісля відкриття справжнього автора полотно опинилось на виставці "Леонардо да Вінчі: придворний живописець у Мілані", яка відбулась в Лондоні 9 листопада 2011 року. Це був ажіотаж! З'їхались мистецтвознавці з усього світу. Писали про усі тонкощі картини: високу майстерність виконання скляної кулі, яка наче світиться у долоні Христа, повітряну легкість блакитних убрань, схожість малюнка з ескізами з Віндзорського замку й повна відповідність пігментів "Спасителя світу" і "Мадонни у скелях". Були й скептики, які сумнівались у достовірності оригіналу. Проте їх виявилось небагато.
 
У 2013 році "Спаситель світу" знову опинився на аукціонному подіумі. Тоді його купив за 80 млн доларів швейцарський арт-дилер Ів Був'є, а через декілька днів перепродав російському магнатові Дмитру Риболовлєву вже за 127,5 мільйона.
 
Напередодні листопадових торгів 2017 року аукціонний дім Christie's розгорнув небувалу активність, позиціонуючи лот як останній живописний твір Леонардо, що залишився у приватних руках. На Youtube розмістили відеоролики, де картину розглядають такі знаменитості, як Леонардо ді Капріо, Дженніфер Лопес і Патті Сміт. Щоб побачити полотно на передпродажному показі в Нью-Йорку, потрібно було відстояти в неабиякій черзі. До речі, твір було перенесено з секції старих майстрів у секцію сучасного мистецтва, чого раніше не траплялося.
 
На нью-йоркських торгах 15 листопада крок аукціону становив безпрецедентні 30 -- 40 млн доларів. У підсумку картину продали за майже півмільярда. Але кому -- невідомо.
 
Відтак "Спаситель світу" знову опинився у приватній колекції. Якою буде його подальша доля, не знає ніхто. Хочеться вірити, що безсмертна картина не зникне на декілька століть і не зазнає таких знущань, як у перші 500 років свого існування...
 
Ірина ЛЬВОВА

Цікаво? Поділіться з друзями в соціальних мережах:

Y

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть Сtrl + Enter

Реклама


Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише з активним гіперпосиланням на http://www.expres.ua

© ТзОВ "Редакційні системи"

Система Orphus

Знайшли помилку в тексті?
Виділіть її мишкою і натисніть
Сtrl + Enter