Дослідники виявили унікальний викид матерії чорною дірою

26.06.2018 08:32
Дослідники виявили унікальний викид матерії чорною дірою

Вчені з Університету Колорадо в Боулдері виявили унікальне явище - надмасивну чорну діру, яка викинула матерію двічі поспіль.

Телескопи зафіксували спалах в центрі галактики J1354, розташованої на відстані 800 млн світлових років від Землі, пише Science Alert.

Подвійний викид матерії, на думку авторів дослідження, стався протягом всього 100 тисяч років. Приблизну перерву між викидами вчені встановили за швидкістю так званих бульбашок Фермі, які летіли від чорної діри.

Нові дані підтверджують, що чорні діри проходять свого роду "цикли сплячки і активності". При поглинанні газів або зірок, генерується потужний відтік високоенергетичних частинок, близький по силі до горизонту подій.

"Чорні діри - ненажерливі їдці, але у них зовсім немає розуміння застільного етикету. Ми знаємо безліч прикладів чорних дір, які здійснюють по одному викиду матерії, але ми виявили галактику з чорною дірою, яка зробила не один, а два таких викиди", - говорить Джулі Комерфорд, провідний дослідник, астроном з Колорадського університету в Боулдері.

Чорна діра про яку йдеться - надмасивний об'єкт в центрі галактики SDSS J1354 + 1327, або J1354. Вона знаходиться в 800 млн світлових років від Землі. Чорну діру виявили співробітники обсерваторії Чандра. Це була дуже яскрава точка рентгенівського випромінювання, досить яскрава, щоб бути в мільйони або навіть мільярди разів масивніше Сонця.

"Ця галактика дійсно застала нас зненацька. Ми змогли показати, що газ з північної частини галактики відповідав зростаючому краю ударної хвилі, а газ з південної частини відповідав більш старому відтоку з чорної діри", - сказала докторантка Ребекка Невін.